2010

I starten af 2010 modtog Tina to Robert-priser fra Filmakademiet for sin musik til Oldboys-filmen.

Nogle dage senere optrådte hun i en uventet duet med Medina ved Zulu Awards.

I marts var hun en tur i Bristol for at indspille et nummer til soundtracket til Hollywood-blockbusteren “Clash Of The Titans” sammen med Massive Attack-lydsmeden, Neil Davidge. Nummeret hedder The Storm That Brought You To Me.

Samme måned var hun på Island for at indspille nummeret Welcome Back Colour med Helgi Jonsson. Det udkom som første single til Welcome Back Colour-albummet i juni og har opnået heftig A-rotation på P3.

I starten af juni spillede hun fire udsolgte koncerter i DRs Koncertsal med DR UnderholdningsOrkestret. Én af koncerterne blev sendt direkte på P2.

I juni optrådte hun også ved Århus’ fejring af Dronningens 70-års fødselsdag på Århus Stadion. Tina sang Alt Hvad Hun Ville solo og sang duet med Thomas Helmig i hans sang Malaga.

Samtidig blev hun optaget i Kraks Blå Bog.

Over sommeren spillede hun Grøn Koncert med fuldt band. Energien var en anden end tidligere, bemærkede mange, og man kunne fornemme, at der blev lagt i ovnen til den kommende udgivelse med den farverige titel og den energiske første single.
Tina spillede en hyldest til de andre optrædende på turen: Et akustisk medley af Carpark North, Thomas Helmig, DAD, Alphabeat, Medina og Selvmord.

I august spillede hun sin hidtil største solo-koncert ved den folkelige åbning af Århus Festuge.

Welcome Back Colour, Tinas 7. album, udkom i Tyskland d. 24. september og i Danmark d. 27.
England og USA må vente til starten af 2011.
Albummet er en slags opsamling – med en blanding af de største radio-numre, 5 nye sange og så en cd med helt nye akustiske indspilninger af nyt, gammel, velkendt og sjældent. 27 sange i alt.
Tina fortæller selv, at hun efter sin hjemvenden til Danmark for første gang har haft tid til at tænke over, hvor hun har været, geografisk og musikalsk, over de forløbne 10 hektiske år.
Og derfor føltes det som det helt rigtige tidspunkt at samle trådene, nyde farverne i det første kapitel af den succesfulde karriere og samtidig tage hul på et nyt.

I efteråret tager Tina på sine hidtil største turneer i Danmark og Tyskland, med enkelte andre europæiske storbyer, og der forventes udsolgt over hele linien, deriblandt to koncerter i KB Hallen.
I februar 2011 følger turneer i USA og England.

2009

I 2009 skrev Tina musikken til den danske film “Oldboys”.

Hun opholdt sig i LA i januar og i New York i februar og marts, hvor hun skrev og indspillede på filmmusikken.

I samme periode havde hun en afstikker til Europa for at filme “Så godt som hjemme”-reklamen for Scandinavian Airlines, der debuterede på de danske tv-skærme midt i april og fik alle Tinas fem albums ind på top 100 samtidig, hvilket er første gang i dansk musikhistorie.

I april spillede hun en længere turné med Steffen Brandt i Danmark.

Som optakt til sommerens festivaler spillede Tina og bandet en koncert på Østre Gasværk, hvor Tina helt eksklusivt sluttede af med 4 cover-numre fra de 4 årtier, hun har levet i. John Lennon, Tracy Chapman, Rihanna’s Umbrella og Pearl Jam’s Alive, som hun fortæller ændrede hendes liv, da hun var 15.

I juni spillede hun Count To Ten i det kitchede tyske tv-program Ina’s Nacht, hvor værten Ina Müller selv sang med på kor. Udsendelsen var en stor succes.

I løbet af sommeren, efter at have afleveret musikken til Oldboys, arbejdede hun videre på materialet og endte med albummet, The Road To Gävle, der tager udgangspunkt i filmens underlægningsmusik, men er en betydelig udbyggelse.

The Road To Gävle, Tinas 6. studiealbum, udkom i Danmark i november.

Igen optrådte Tina ved uddelingen af Kronprinsparrets Kulturpris, nu med DR UnderholdningsOrkestret.

England, USA og Tyskland var de lidt bagude, og hér udkom Trilogien først i starten af 2009, og Tina spillede to USA-turneer og to Tysklands-turneer i løbet af året. Til gengæld kun et enkelt show i England: et udsolgt Shepherd’s Bush Empire i London dagen efter sin 32 års fødselsdag.

Tina flyttede tilbage til Danmark, nærmere bestemt til København, i november efter knap 8 år i London.

2008

I januar 2008 indspillede Tina og Dennis “A Detour” – anden del af Trilogien. Denne gang i Paradise Park på Frederiksberg.

Umiddelbart efter fulgte en stor Danmarkstur i kølvandet på Count To Ten. Den første band-turné i to år. Den sluttede i en udsolgt KB Hal.

Tina optrådte solo både ved Danish Music Awards (hvor Count To Ten var nomineret til fem priser, men ingen vandt) og ved Zulu Awards
med Sacre Coeur.

Herefter fulgte en lang periode på landevejen: en Englands-turné, en turné som opvarmning for amerikanske Bob Schneider i det vestlige USA, en Tysklands-turné, og endnu en USA-turné i eget navn. Altsammen solo.
Midt i den sidstnævnte USA-tour tog Tina en afstikker til Canada for at varme op for Teitur ved fire af hans shows, og hér mødte hun for første gang Helgi Jonsson, der på dét tidspunkt spillede med Teitur. Se video-dagbog hér.

Under disse turneer skrev hun “An Open Ending”, som hun og Dennis indspillede i Sauna Studio i København over sommeren, mellem diverse festivaler. Se video-dagbog hér.
De spillede blandt andet Orange Scene på Roskilde Festival, der er Tinas største koncert til dato.

I foråret indspillede hun sin anden ITunes Live Session, denne gang i Berlin.

I september modtog hun Kronprinsparrets Kulturpris medfølgende 500.000 kroner, og en uge senere udkom hendes 5. album Trilogien
eller “A Beginning, A Detour, An Open Ending”.

I efteråret fulgte endnu nogle koncerter i USA, og to lange turneer i Danmark og England, nu for første gang i trio-konstellation med Dennis og Helgi.

2007

2007 startede med 2 ugers band-indspilninger til Count To Ten i Danmarks Radios Studie 3 – en del af præmien fra P3 Prisen. Tina og Dennis fortsatte indspilningerne i de velkendte omgivelser i Feedback Recording og sidenhen “hjemme” i Aabyroad Studios.

Albummet var først færdigt i slutningen af juli og udkom i Danmark d. 3. september til top-anmeldelser over hele linien.

I februar indspillede Tina John Lennons Working Class Hero som et led i Amnesty Internationals verdensomspændende kampagne “Make Some Noise”.

I forbindelse med Skanderborg Festival modtog hun “Polka Verners Legat”.

Hun gæsteoptrådte sammen med Henrik Hall ved Kronprinsparrets Kulturpris i Operaen i september. Dagen efter optrådte hun med John Lennon-sangen ved et intimt arrangement på Amnesty’s kontorer i London med selveste Yoko Ono og Peter Gabriel på forreste række.

Hun optrådte ved et velgørenheds-arrangement i Bochum, Tyskland, hvor hun delte scenen med prominente navne som Desmond Tutu, Gorbatjov, Santana og Cat Stevens, og hun varmede desuden op for Bryan Ferry på en stor tysk tour.

Samtidig med indspilningerne af Count To Ten indspillede Tina og Dennis ep’en “A Beginning”, der senere skulle blive første del af Trilogien. Den var første gang til salg ved 4 koncerter i USA i juni 2007.

2006

I januar vandt Tina den store “P3 Prisen”, hvor præmien var 100,000 kroner og to uger i et Danmarks Radio-studie.
Tina og bandet optrådte ved showet i det gamle Radiohus med Nobody’s Man.

Herefter fulgte turneer i England og USA i forbindelse med udgivelsen af In The Red, Tinas internationale debut, i disse lande.

Tina indspillede en ITunes Live Session solo i San Francisco undervejs, der udkom i juli 2006.

Hun fløj til Danmark midt i USA-touren for at være med ved Danish Music Awards, hvor hun vandt Årets Sangerinde og optrådte med Warm Sand.

I foråret var Tina på “Alene”-turné rundt i Danmark, dog med Dennis på scenen i anden halvdel af koncerterne.
Den ene af de fire koncerter på Copenhagen Jazzhouse blev indspillet og udgivet i en Special Edition af In The Red.

Over sommeren spillede hun Grøn Koncert for anden gang og havde blandet andet sin debut på Plænen i Tivoli.

Hun underskrev licens-aftale med Universal Tyskland, og In The Red udkom i Tyskland, Østrig, Schweiz samme efterår blandt andet med afsæt i den populære tyske radio-festival, New Pop.

Efteråret bød på endnu to solo-turneer i England og USA og band-koncerter i Tyskland og Danmark.
Blandt andet i Store Vega, hvor Live In The Red-dvd’en blev indspillet.

Tina co-skrev nogle sange til den tyske film Nicht Als Gespenster, blandt andet credit-sangen Lost And Found.
Hun skrev ligeledes hovedparten af sangene til Count To Ten, primært på landevejen, i løbet af 2006.

2005

In The Red var færdig et par måneder inde i 2005, lige omkring dén tid, hvor det endelig var lykkedes Sony og BMG at slå pjalterne sammen, og som noget af det første blev Tina “frisat” af SonyBMGs nye chef, men fik pladen med sig.
Hun brugte foråret på at gøre klar til selv at udgive pladen, som udkom i juli til blandede anmeldelser, men stor kommerciel succes, blandt andet på P3, hvor Nobody’s Man var Ugens Uundgåelige, og også Warm Sand fik masser af rotation.

I foråret var Tina og drengene en tur i USA for at spille til et fashionabelt Volvo-arrangement på Times Square i New York. De spillede derudover på jazzklubben Joe’s Pub og på King King Club i L.A.

I efteråret fulgte koncerter i ind- og udland, blandt andet som support for A-ha i England, to koncerter i Rusland og to koncerter med norske Sondre Lerche i forbindelse med P3 Live’s “Homecoming”-serie, der satte Tina og Sondre stævne i aulaen på hendes gamle folkeskole i Åbyhøj. Koncerten blev sendt på P3.

Tina og bandet debuterede på Skanderborg Festival og spillede i Ridehuset til Spot 06.

2004

I starten af 2004 vandt Tina Kritikerprisen “Steppeulven” som Årets Komponist og sin første Danish Music Award som Årets Sangskriver, begge for albummet Notes.

I februar udkom Zero 7-albummet When It Falls med sangene Home og The Space Between. Home var albummets første single.

I marts påbegyndte de en længere turné rundt på de største spillesteder i England, rundt i Europa (deriblandt Store Vega) og i hele USA. Turneen sluttede i L.A. med to udsolgte aftener på John Anson Ford Theatre og en optræden i talkshowet Jimmy Kimmel.
Med på scenen var blandt andre Sia Furler, som mange nu kender for hendes solo-karriere.

Tina fortsatte med en lille turné i eget navn i USA, hendes første, og hun spillede blandt i det populære Santa Monica-baserede radio-program Morning Becomes Eclectic på KCRW.

Zero 7 spillede adskillige europæiske festivaler over sommeren, blandt andre engelske Glastonbury.
Også Roskilde Festival, hvor Tina umiddelbart efter Zero 7-koncerten spillede i eget navn på Pavillion-scenen.
Efter koncerten mødtes hun med Jonathan Morley for at underskrive en stor pladekontrakt med Sony UK, som de havde fået på plads efter lange seje forhandlinger.

Samme sommer spillede Tina Grøn Koncert for første gang, i Notes-setup’et med Dennis, Martin og Karoline.

I 2004 indspillede Tina en dansk version af Leonard Cohens Hallelujah i duet med Steffen Brandt. Sangen var tilegnet albummet På Danske Læber med ene danske oversættelser af Cohen.
Alle medvirkende spillede i Store Vega i september, og koncerten blev filmet til en dvd.

I 2004 udkom ligeledes ep’en Far, som Tina indspillede (nu som “Tina Dico”) for at have noget at vise Zero 7-fans ude i verden.

I løbet af efteråret indspillede Tina og Dennis demoer til In The Red i Århus for at være godt forberedte, inden de lod producer Chris Potter overtage projektet.
Det er første og eneste gang, Tina har arbejdet med en “fremmed” producer. Alle andre plader er lavet sammen med Dennis Ahlgren.

I efteråret var Tina på turné i USA og Canada som support for Teitur.

I december startede indspilningerne af In The Red i Metropolis Studios i London.

2003

I juni 2003, i løbet af ganske få dage, indspillede Tina og Dennis albummet Notes, ligesom med Fuel i Feedback Recording i Viby, Århus. Martin Sommer og Karoline Kier var med.

Albummet var ikke tænkt som en regulær udgivelse, men mere som et lille mellemspil, som folk, der havde fulgt Tina fra starten, kunne kaste sig over, mens de ventede på “den næste store udgivelse”, og pladen havde da heller ikke nogen fast udgivelsesdato og kunne kun købes i de større kæder, som Tina personligt havde henvendt sig til for at spørge, om de ville “købe et par kasser”.

Så det kom bag på alle, da aviserne over hele linien gav albummet topkarakterer, og interessen fra medierne og pladekøberne pludselig var overvældende.

Der blev kun spillet tre koncerter dette år efter udgivelsen – Århus (Voxhall), København (Jazzhouse) og Fredericia.

Tina gæsteoptrådte for første gang med TV2 ved et jubilæum på Århus Universitet i september.

Dette år indledte Tina samarbejdet med den britiske producer-duo Zero 7. Sam Hardaker og Henry Binns havde lyttet på et par af hendes demo-indspilninger og kom forbi og hørte hende til en af hendes (mange) optrædener på det hedengangne “Kashmir Club” i London. Sammen skrev og indspillede de numrene Home og The Space Between til Zero 7s opfølger til debut-albummet “Simple Things” fra 2002.

Tina fik sin sang Send My Best med på australske Holly Valance’s debutalbum. Et stort album dét år på grund af sommer-hittet Kiss Kiss.

2002

Forlagskontrakten med Kobolt blev underskrevet under Midem-festivalen i Cannes i januar, og på opfordring af Jonathan og Kobolt flyttede Tina til London allerede i februar.

Hér blev hun parret med forskellige sangskrivere i forsøget på at skrive radio-venlige numre til en international debut. Blandt andet norske Mads Hauge, med hvem hun skrev Break Of Day og Warm Sand og englænderne Eg White (Give In og Use Me) og Dave McCracken (Losing). Herudover co-writing sessions med blandt andre Nik Kershaw, Phil Thornally, der er én af sangskriverne bag Torn, og forskellige andre pop-smede.
Der kom en hel del sange ud af samarbejderne, men ikke nogle Tina selv havde lyst til at synge. Enkelte er i stedet blevet sunget af andre, fx har Lulu sunget sangen Sentimental Heart, og den irske pigegruppe Bellefire har sunget sangen Spin The Wheel.

I sensommeren spillede Tina de første duo-koncerter med Steffen Brandt på Bornholm i forbindelse med Bornholms kulturuge.

I oktober varmede hun op for Jonatha Brooke i Århus og København. (I 2009 var det Jonatha, der varmede op for Tina i Den Fynske Landsby).

Den første demo af Break Of Day blev Tinas første “sync” i en amerikanske tv-serie dette år.

Uden om co-skriverierne skrev Tina flittigt på egen hånd, og hovedparten af sangene til albummet Notes er skrevet i 2002, mens Tina boede først i Richmond og sidenhen på Tenter Ground ved Brick Lane i Østlondon.
Sange som Room With A View, Poetess’ Play, Let’s Get Lost, Undone og Tenter Ground No 5.

2001

Indspilningerne af Fuel fortsatte i januar i Superstar Studios i København. Hér var det bare Tina og Dennis med enkelte besøg udefra.

Albummet kom ud i april 2001, og bandet spillede, efter utallige koncerter i årene op til udgivelsen, kun en lille håndfuld koncerter efterfølgende.

Tina spillede til åbningen af Spot-festivalen samme forår og hér var London-baserede Jonathan Morley, der senere skulle blive hendes manager, blandt publikum.

I sommeren rejste hun til London for første gang, alene med sin guitar og uden andre planer end at møde branchefolk og musikere og at få så mange optrædener som muligt stablet på benene. Hér mødtes hun også med Jonathan Morley, og de blev enige om at prøve samarbejdet af. Hun vendte tilbage til London flere gange i løbet af efteråret for at spille showcases og mødes med branchefolk, og en kontrakt med musikforlaget Kobolt blev forhandlet på plads i slutningen af året.

I 2001 spillede Tina både ved fejringen af Bob Dylans 60-års fødselsdag i Den Grå Hal samt ved Musiklovens 25-års fødselsdag i Kerteminde, og ved begge arrangementer mødte hun Steffen Brandt.
I december spillede de sammen for første gang, da han gæstede hendes band-koncert på Train i Århus.

2000

I januar 2000 var bandet en del af den skandinaviske Venue-turné, som parrede dem med britiske Sandy Dillon og arrangerede koncerter i Vega i København og i Norge og Sverige.

I slutningen af 2000 kunne Tina ikke længere vente på afklaring i korrespondancerne med et par større selskaber, og hun etablerede sit eget selskab Finest Gramophone og satte indpilningerne af debut-albummet igang.

Det foregik i Feedback Recording i Viby uden for Århus i december 2000.

1999

Efter succes’en med “Your Waste Of Time” startede en del korrespondancer med forskellige store pladeselskaber, og 1999 gik med diverse mestendels frugtesløse forhandlinger, en akustisk turné rundt i landet og en håndfuld koncerter med bandet i Århus og København.

En single med sangene “26 Friends” og “Different” blev indspillet som optakt til bandets medvirken på den dengang årligt tilbagevendende Venue-turné.

Derudover stod året i konservatoriets og sangskrivningens tegn.

1998

I 1998 samlede et band, der havde udviklet sig over forskellige konstellationer gennem nogle år, sig omkring Tina Dickows sange og begyndte at spille under hendes navn.

Dengang var det som nu Dennis Ahlgren på guitar, Kristian Kold på bas, Janus Nevel Ringsted på trommer, Martin Sommer på keyboards, men Camilla Dayyani på kor og Rune Wehner, nu en fjerdedel af Spleen United, på guitar.

Første gang, bandet spillede under Tinas navn, var i en talentkonkurrence i TV2s daværende ungdomsprogram Puls med sangen “Change Your Mind”, som faktisk var skrevet af bandets tidligere keyboardspiller, Johan Dalgaard.

Tina Dickow vandt konkurrencen, og til bandets debut-koncert på Glazzhuset i Århus ganske kort tid efter var tilløbet allerede stort.

Samme uge deltog de i den dengang legendariske Århus-konkurrence “Vi har scenen, har I musikken?” hvor de igen løb med sejren. Hér var præmien en single-indspilning og -udgivelse, og i december 1998 udkom den første single med “Your Waste Of Time” og “My Mirror”.

“Your Waste Of Time” blev Ugens Uundgåelige på P3, og bandet spillede endnu nogle koncerter i 1998 med stødt voksende publikummer, blandt andet Dansk Rocksamråds “Spot”-festival.

I første halvdel af 1998 var Tina tilknyttet Århus Universitet på Religionsvidenskab, men hun søgte ind på Det Rytmiske Musikkonservatorium i Århus samme år og blev optaget.